2010-08-04

Markus Aujalay ny ordförande i Föreningen Årets kock

Vid Föreningen Årets Kocks styrelsemöte i slutet av mars utsågs krögaren Markus Aujalay till ny ordförande. Aujalay vann Årets Kock 2004 och driver idag festvåningen Winterviken i Stockholm. Markus Aujalay efterträder Fredrik Eriksson från Långbro Värdshus.

-         Jag är väldigt glad över att ha fått det här förtroendet. Fredrik Eriksson har gjort ett imponerande jobb och det ska bli spännande att nu ta över rollen som ordförande, säger Markus Aujalay.

Utöver festvåningen Winterviken i Stockholm driver Markus Aujalay även krogen Fjällpuben i Åre, tillsammans med sin fru Erika och krögaren Melker Andersson. Han är också känd från TV4s Nyhetsmorgon där han regelbundet tipsar om middagsmat. Tidigare har Markus bland annat arbetat på Operakällaren, Fredsgatan 12 och Leijontornet.

Som en av våra mest kända kockar har Markus Aujalay skrivit flera kokböcker och han har vunnit flera prestigefyllda priser. Utöver Årets Kock 2004 kan Markus även titulera sig Årets Gröna Kock och Årets Viltkock år 2000.

Tidigare ordförande Fredrik Eriksson sitter kvar i styrelsen för Årets Kock och har kvar sina arbetsuppgifter som ordförande i juryn för Årets Kock samt styrelseplatserna i Årets Kock AB och Restaurangakademien.

Övriga ledamöter i styrelsen är Andreas Hedlund, Pontus, Karl Ljung, Stureplansgruppen, Rikard Nilsson, Gastric Food consulting & event, Stefan Karlsson, Fond, Hanna Halpern, Restaurangakademien och Årets Kock samt Tom Sjöstedt, Selleri (suppleant).

Föreningen Årets Kock består av vinnare av Årets Kock samt invalda hedersmedlemmar som Mathias Dahlgren, Melker Andersson och Magnus Johansson. Konsultverksamhet och produktutveckling tillsammans med föreläsningar och kurser på t ex Restaurangakademien är en del av verksamheten. Föreningen Årets Kock är även en remissinstans hos Jordbruksverket samt Visit Sweden och har även samarbete med WWF och Svenska FN-förbundet.

Markus Aujalay, ordförande Föreningen Årets Kock: 073-976 23 71
Hanna Halpern, general Årets Kock: 070-555 82 82
Anna Gustafson, presschef Årets Kock: 076-116 43 31

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatörer), Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Visita, Diversey, Leröy och Norges Sjömatråd (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till mejeriernas branschorganisation Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats av svenska mejeriföretag i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.

• . Foto:

Foto: